Adresboekfout in Outlook oplossen

Vind het probleem met de scantool van Office

Adresboekfout in Outlook oplossen

Vraag:
Ik heb onlangs Outlook opnieuw geďnstalleerd. Sindsdien krijg ik altijd een foutmelding als ik in een nieuw bericht op ‘Aan’ klik. In plaats van de adressenlijst lees ik: “Kan de adreslijst niet weergeven. De contactpersonenlijst van dit adresboek kon niet worden geopend; de map is verplaatst of verwijderd of u hebt niet de benodigde machtigingen.” Hebben jullie een tip om dit euvel te verhelpen?

Antwoord:
Die hebben we inderdaad, want naast de suggesties uit de foutmelding voegen we er graag nog eentje aan toe: het adresboek van Outlook is mogelijk beschadigd.

Microsoft is vrij drastisch en stelt zelf voor het adresboek te verwijderen en opnieuw te installeren (zie http://support.microsoft.com/kb/319901), maar je kunt ook eerst de tool scanpst.exe loslaten op het pst-bestand.

Je vindt deze tool in de map \Program Files\Microsoft Office\Office12.   

Of op deze locatie: C:\Program Files\Common Files\System\MSMAPI\Map landinstellingen-id, waarbij landinstellingen-id de LCID (Locale Identifier) is voor de installatie van Microsoft Office. De LCID voor Nederlands is 1043.

Het pst-bestand bevat bijna alle Outlook-gegevens. Om het terug te vinden, start je Outlook op, ga je naar het menu Extra en kies je Opties.

Open het tabblad E-mailinstellingen en druk op Gegevensbestanden. Nu we hier zijn aanbeland: buig je eens dieper over de locatie van dit pst-bestand. Verwijst dit wel naar een map waarvan jij, aangemeld met jouw account, over alle nodige rechten beschikt?

Heb je twee verschillende contactpersonenlijsten aangemaakt (waarvan de ene mogelijk nog van de vorige versie afstamt), dan kan je het probleem – of minstens het symptoom – vermoedelijk als volgt verhelpen.

Open het adresboek (via Ctrl+Shift+B). Open in dit venster het menu Extra en kies Opties.

Op het tabblad Adressering selecteer je nu de juiste (de tweede?) contactpersonenlijst bij 'De volgende adreslijst eerst weergeven'.